Zó organiseer je een congres rond artificial intelligence (AI)

Talkshows, nieuwsmedia, social media… Overal draait het om de ontwikkelingen rond artificial intelligence (AI). Niet gek, want AI heeft in een korte tijd een vlucht genomen en is opeens toegankelijk voor iedereen. Reden voor het Koninklijk Actuarieel Genootschap om hun jaarlijkse ledencongres in het teken te zetten van AI. Wil je weten hoe ze dit…

Organiseer je een beurs? Met deze stappen krijg je de perfecte beursvloer

Jij als organisator hebt doelstellingen. De standhouders willen allemaal een aantrekkelijke, goed bezochte stand. En de bezoekers willen de informatie krijgen die ze zoeken, netwerken en goed verzorgd worden. Hoe breng je bij het organiseren van een beurs al die belangen samen? Een slimme inrichting van de beursvloer helpt. Volg onderstaande zeven stappen voor de…

De 7 voorwaarden voor een succesvol congres

Een congres organiseren houdt nogal wat in. Voor je het weet, verlies je jezelf in allerlei details. Maar wil je echt een knaller van een congres organiseren? Focus je dan eerst op het fundament. Check of jouw congres voldoet aan onze zeven basisvoorwaarden.

Knallend personeelsfeest organiseren? 10 handige tips

Met een personeelsfeest heb je één doel: je medewerkers laten zien én voelen dat je ze waardeert. Een feest om nooit meer te vergeten. Daarom moet je personeelsfeest knallen, van het begin tot het einde. Onze accountmanagers Monique Zandee en Louise Kortschot weten hoe je dat voor elkaar krijgt en delen tien tips.

Wat is de perfecte opstelling voor jouw programma?

Wil je dat je sprekers tijdens je programma interactie hebben met je gasten? Wil je dat je gasten met elkaar in gesprek gaan? Of wil je juist de volle spotlights op de spreker? De opstelling draagt voor een deel bij aan de betrokkenheid van je gasten bij je programma. Hier lees je wanneer je voor…

EventSummit 8 februari 2024

Ook dit jaar zijn wij weer aanwezig op de EventSummit: de grootste vakbeurs voor de festival- en evenementenbranche. Ontmoet ons team in ‘regio Utrecht’ en laat je informeren over alle mogelijkheden voor jouw event. Kom jij donderdag 8 februari gezellig langs?  📍  Jaarbeurs, Utrecht 🙋‍♀️ Stand: 4G07 🎟️ Gratis entree via de website van de EventSummit

Zó brand je jouw event tot een totaalbeleving bij Spant

We zien evenementen in alle vormen, maten en kleuren voorbijkomen. Sommige springen eruit. Dat zijn vaak de evenementen waarbij de opdrachtgevers voor een totaalbeleving gaan. Ze dompelen hun gasten helemaal onder in hun concept. En dat kan ook, omdat je onze locatie exclusief huurt. Met deze ‘must haves’ benut je onze locatie optimaal voor je…

5 tips voor een succesvolle productlancering

Maandenlang, soms jarenlang heb je achter de schermen gewerkt aan je nieuwe product of dienst. Nu is het tijd om de wereld ermee kennis te laten maken. Tijd voor die eerste indruk. Je productlancering, die moet natuurlijk fantastisch zijn. We geven je tips voor een succesvol lanceringsevent.

Verbouwing podium één

Onze grote zaal, Podium eén, wordt deze zomer verbouwd. Met het innovatieve ontwerp van (interieur-)architectenbureau Kabaz krijgt de zaal een nieuw karakter. Natuurlijke en duurzame materialen, opvallende vormen en hypermoderne licht- en geluidinstallaties doen hun intrede.

Onze nieuwe accountmanager: vrolijk rustpunt

Ze geniet van een volle agenda. Last minute wijzigingen vliegt ze met alle geduld aan. En te midden van een groot, dynamisch event bewaart ze de rust. Met haar ‘kom maar op’-mentaliteit én vrolijkheid past ze goed in ons team. Aangenaam, dit is Stefanie Hillel, onze nieuwe accountmanager.

Ons duurzaamheidsbeleid: van laaghangend fruit naar grote investeringen

De warme zomer, wat hebben we ervan genoten. Maar tegelijkertijd knaagt het. Want het is het zoveelste, beangstigende bewijs van de opwarming van de aarde. Het houdt ons achter de schermen bij Spant enorm bezig. Reden om te blijven kijken hoe wij verder kunnen verduurzamen. Onze financieel directeur Bert Dijkstra neemt je mee in de plannen.

Kom je normaal gesproken bij ons binnen, dan heet één van onze portiers je welkom. Maar woensdag 24 mei 2023 had de portier het rustiger. Zijn rol werd namelijk voor één dag overgenomen door een robot. De witte, levensgrote robot sprak de 450 gasten van het Koninklijk Actuarieel Genootschap aan, wees hen door naar de inschrijfbalie en vertelde waar ze een kopje koffie konden halen. Sprak een gast terug? Dan gaf hij een pasklaar antwoord. “De toon was bij binnenkomst meteen gezet. Onze gasten maakten zo direct – letterlijk – kennis met AI”, vertelt Maarten. Hij was dagvoorzitter en medeverantwoordelijk voor de organisatie van het jaarcongres, waar de leden van de beroepsvereniging van actuariële professionals samenkomen.

PROFITEREN VAN AI

“Het doel van onze congressen is dat onze leden, die op verschillende plekken werken, met elkaar kunnen netwerken. En daarbij vinden wij het belangrijk om het inhoudelijk interessant te maken. Dat doen we door een kijkje te geven in een ander vakgebied dat raakvlakken heeft met die van actuarissen. Zodat de leden wat nieuws leren en met die kennis verschil kunnen maken op een breder terrein”, legt Maarten uit. AI is zo’n aangrenzend vakgebied. “Eigenlijk doen we er al veel mee binnen onze beroepsgroep, maar voor veel mensen blijft het abstract. Met ons congres wilden we het dichterbij brengen en concreter maken. Want hoe je het ook wendt of keert, het is de toekomst en daarom is het belangrijk dat we het omarmen. Zodat we ervan profiteren.”

ROBOT ALS DAGVOORZITTER

Na de ontvangst nam iedereen plaats in podium één, waar een robot de dag opende met een welkomstwoord. “Vervolgens interviewde ik de robot”, vertelt Maarten, “Dit was nu nog helemaal gescript. Maar ik ben ervan overtuigd dat het met toepassingen als ChatGPT binnenkort mogelijk is om een spontaan interview af te nemen. En dan kun je hele leuke dingen doen.”

AI-DESKUNDIGEN AAN HET WOORD

“Inhoudelijk werd de dag gevuld met sprekers die hun kennis over AI doorvertaalden naar ons vakgebied. Sterke relevante sprekers zijn onmisbaar voor je congres.” Zo sprak Katrien Antonio, hoogleraar actuariële wetenschappen bij de Universiteit van Amsterdam, over de wetenschappelijke kant van AI. Ruud Kleynen van Kleynen Consultants vertelde over hun online platform waarbij gebruik wordt gemaakt van AI-toepassingen. En filosoof en ethicus Joris Krijger nam de gasten mee in ethische vraagstukken rondom het gebruik van AI door actuarissen. “Ethiek is een groot goed binnen de beroepsgroep, daarom was het heel interessant om de visie van een specialist hierop te krijgen.”

De laatste spreker was Richard Kuijpers, eigenaar van Smartrobot.Solutions, een bedrijf dat robots op maat maakt voor bedrijven. In zijn lezing liet hij de toepassingen van robots zien. Van servicerobots tot educatie robots en van zorgrobots tot telepresencerobots.

SENSITIEVE ROBOT IN DE CATERING

Met de servicerobot hadden de gasten al in de lunchpauze kennisgemaakt. Omdat hij als een gastheer lekkere hapjes serveerde. “Dit was een sensitieve robot. Liep je voor zijn voeten dan zei hij ‘pas op, ik kom eraan’. En krabbelde je hem iets te vaak achter de oren, dan gaf hij aan dat het wel even genoeg was”, licht Maarten toe, “De zinnen die hij zei waren voorgeprogrammeerd. Maar het is interessant om te zien dat zo’n robot adequaat reageert op spraak, aanraking én obstakels in de omgeving.”

ROBOTS IN DE TOEKOMST

Of hij verwacht vaker robots in te zetten in de toekomst? “Alleen als het functioneel is. Een robot kan helpen gasten naar de zaal te verwijzen of met het geven van instructies. Maar bij het welkom heten en het serveren van eten, vind ik menselijk contact onvervangbaar. Wij hebben er ook bewust voor gekozen om maar een paar robots in te zetten. Het doel van ons congres is uiteindelijk dat onze leden netwerken. Te veel robots draagt daar niet aan bij, dat werkt juist afleidend.”

“Bij dit congres was het heel passend om met robots te werken, vanwege het thema”, vult Maarten aan, “Maar past het niet bij je congres, dan wordt het een gimmick en daar prikken je gasten zo doorheen.”

DE PORTIERS KOMEN TERUG

Bij het volgende congres van het Koninklijk Actuarieel Genootschap mogen onze portiers dus weer hun vertrouwde positie innemen. “We organiseren onze congressen hier al jaren en de persoonlijke ontvangst bij Spant is altijd warm”, besluit Maarten, “Het voelt eigenlijk als thuiskomen. De samenwerking is prettig, het team is professioneel en denkt mee, en er is altijd goede catering. Bovendien is Spant groot genoeg om intiem te blijven.”

Neem contact met ons op

Wil jij ook een congres organiseren met AI als thema of AI-toepassingen? Onze accountmanagers helpen je graag op weg.
Stuur een e-mail
035 7504 705