Zó organiseer je een congres rond artificial intelligence (AI)

Talkshows, nieuwsmedia, social media… Overal draait het om de ontwikkelingen rond artificial intelligence (AI). Niet gek, want AI heeft in een korte tijd een vlucht genomen en is opeens toegankelijk voor iedereen. Reden voor het Koninklijk Actuarieel Genootschap om hun jaarlijkse ledencongres in het teken te zetten van AI. Wil je weten hoe ze dit…

Organiseer je een beurs? Met deze stappen krijg je de perfecte beursvloer

Jij als organisator hebt doelstellingen. De standhouders willen allemaal een aantrekkelijke, goed bezochte stand. En de bezoekers willen de informatie krijgen die ze zoeken, netwerken en goed verzorgd worden. Hoe breng je bij het organiseren van een beurs al die belangen samen? Een slimme inrichting van de beursvloer helpt. Volg onderstaande zeven stappen voor de…

Wat is de perfecte opstelling voor jouw programma?

Wil je dat je sprekers tijdens je programma interactie hebben met je gasten? Wil je dat je gasten met elkaar in gesprek gaan? Of wil je juist de volle spotlights op de spreker? De opstelling draagt voor een deel bij aan de betrokkenheid van je gasten bij je programma. Hier lees je wanneer je voor…

Verbouwing podium één

Onze grote zaal, Podium eén, wordt deze zomer verbouwd. Met het innovatieve ontwerp van (interieur-)architectenbureau Kabaz krijgt de zaal een nieuw karakter. Natuurlijke en duurzame materialen, opvallende vormen en hypermoderne licht- en geluidinstallaties doen hun intrede.

Onze nieuwe accountmanager: vrolijk rustpunt

Ze geniet van een volle agenda. Last minute wijzigingen vliegt ze met alle geduld aan. En te midden van een groot, dynamisch event bewaart ze de rust. Met haar ‘kom maar op’-mentaliteit én vrolijkheid past ze goed in ons team. Aangenaam, dit is Stefanie Hillel, onze nieuwe accountmanager.

Ons duurzaamheidsbeleid: van laaghangend fruit naar grote investeringen

De warme zomer, wat hebben we ervan genoten. Maar tegelijkertijd knaagt het. Want het is het zoveelste, beangstigende bewijs van de opwarming van de aarde. Het houdt ons achter de schermen bij Spant enorm bezig. Reden om te blijven kijken hoe wij verder kunnen verduurzamen. Onze financieel directeur Bert Dijkstra neemt je mee in de plannen.

Zo maak je je personeelsfeest persoonlijk

Je wilt een onvergetelijk personeelsfeest organiseren om je medewerkers eens goed in het zonnetje te zetten. Dan kun je fantastisch entertainment, catering om je vingers bij af te likken en een adembenemende locatie regelen. Maar pas met een flinke scheut persoonlijke aandacht maak je écht indruk. Zorg ervoor dat je medewerkers zich gezien voelen. Tien…

Creatief en bruisend: onze nieuwe medewerker Rob

Een frisse blik op het bedrijf. Dat brengt onze nieuwe Sales- en marketingmedewerker Rob van den Enk. Hij is 25 jaar en net afgestudeerd van de opleiding International Creative Business aan Hogeschool Utrecht. Vol energie en vol ideeën komt hij ons sales- en marketingteam versterken. Wie is Rob?

Onze nieuwe F&B Manager: gastvrijheidskoning en foodlover

 “Als er ooit een geweldige functie vrijkomt bij Spant, dan ga ik ervoor.” Dat is wat René Turk, onze nieuwe F&B Manager, zich voornam. En zo geschiedde. Sinds twee weken hoort hij bij ons team. Als hoofdverantwoordelijke voor de horeca en uitvoer van alle activiteiten op onze drie locaties. Hij weet vanaf nu van de hoed en de rand bij jouw evenement. Tijd om hem voor te stellen.

Die kun je niet missen

De spanningsboog van aandacht is bij elk event een uitdaging. Als theaterexpert in de congreswereld heeft Spant een uiteenlopend netwerk. Daarom hebben we vijf kick-ass dagvoorzitters voor je klaarstaan. Met deze vijf helpen we graag zodat jij een onvergetelijke indruk achterlaat bij je deelnemers.

Ontdek Spant tijdens de online open locatiedag

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor online en hybride evenementen bij Spant? Wij doen mee aan de Open Locatiedag van High Profile Locaties op donderdag 11 maart ! Kom jij ook virtueel langs?

Kom je normaal gesproken bij ons binnen, dan heet één van onze portiers je welkom. Maar woensdag 24 mei 2023 had de portier het rustiger. Zijn rol werd namelijk voor één dag overgenomen door een robot. De witte, levensgrote robot sprak de 450 gasten van het Koninklijk Actuarieel Genootschap aan, wees hen door naar de inschrijfbalie en vertelde waar ze een kopje koffie konden halen. Sprak een gast terug? Dan gaf hij een pasklaar antwoord. “De toon was bij binnenkomst meteen gezet. Onze gasten maakten zo direct – letterlijk – kennis met AI”, vertelt Maarten. Hij was dagvoorzitter en medeverantwoordelijk voor de organisatie van het jaarcongres, waar de leden van de beroepsvereniging van actuariële professionals samenkomen.

PROFITEREN VAN AI

“Het doel van onze congressen is dat onze leden, die op verschillende plekken werken, met elkaar kunnen netwerken. En daarbij vinden wij het belangrijk om het inhoudelijk interessant te maken. Dat doen we door een kijkje te geven in een ander vakgebied dat raakvlakken heeft met die van actuarissen. Zodat de leden wat nieuws leren en met die kennis verschil kunnen maken op een breder terrein”, legt Maarten uit. AI is zo’n aangrenzend vakgebied. “Eigenlijk doen we er al veel mee binnen onze beroepsgroep, maar voor veel mensen blijft het abstract. Met ons congres wilden we het dichterbij brengen en concreter maken. Want hoe je het ook wendt of keert, het is de toekomst en daarom is het belangrijk dat we het omarmen. Zodat we ervan profiteren.”

ROBOT ALS DAGVOORZITTER

Na de ontvangst nam iedereen plaats in podium één, waar een robot de dag opende met een welkomstwoord. “Vervolgens interviewde ik de robot”, vertelt Maarten, “Dit was nu nog helemaal gescript. Maar ik ben ervan overtuigd dat het met toepassingen als ChatGPT binnenkort mogelijk is om een spontaan interview af te nemen. En dan kun je hele leuke dingen doen.”

AI-DESKUNDIGEN AAN HET WOORD

“Inhoudelijk werd de dag gevuld met sprekers die hun kennis over AI doorvertaalden naar ons vakgebied. Sterke relevante sprekers zijn onmisbaar voor je congres.” Zo sprak Katrien Antonio, hoogleraar actuariële wetenschappen bij de Universiteit van Amsterdam, over de wetenschappelijke kant van AI. Ruud Kleynen van Kleynen Consultants vertelde over hun online platform waarbij gebruik wordt gemaakt van AI-toepassingen. En filosoof en ethicus Joris Krijger nam de gasten mee in ethische vraagstukken rondom het gebruik van AI door actuarissen. “Ethiek is een groot goed binnen de beroepsgroep, daarom was het heel interessant om de visie van een specialist hierop te krijgen.”

De laatste spreker was Richard Kuijpers, eigenaar van Smartrobot.Solutions, een bedrijf dat robots op maat maakt voor bedrijven. In zijn lezing liet hij de toepassingen van robots zien. Van servicerobots tot educatie robots en van zorgrobots tot telepresencerobots.

SENSITIEVE ROBOT IN DE CATERING

Met de servicerobot hadden de gasten al in de lunchpauze kennisgemaakt. Omdat hij als een gastheer lekkere hapjes serveerde. “Dit was een sensitieve robot. Liep je voor zijn voeten dan zei hij ‘pas op, ik kom eraan’. En krabbelde je hem iets te vaak achter de oren, dan gaf hij aan dat het wel even genoeg was”, licht Maarten toe, “De zinnen die hij zei waren voorgeprogrammeerd. Maar het is interessant om te zien dat zo’n robot adequaat reageert op spraak, aanraking én obstakels in de omgeving.”

ROBOTS IN DE TOEKOMST

Of hij verwacht vaker robots in te zetten in de toekomst? “Alleen als het functioneel is. Een robot kan helpen gasten naar de zaal te verwijzen of met het geven van instructies. Maar bij het welkom heten en het serveren van eten, vind ik menselijk contact onvervangbaar. Wij hebben er ook bewust voor gekozen om maar een paar robots in te zetten. Het doel van ons congres is uiteindelijk dat onze leden netwerken. Te veel robots draagt daar niet aan bij, dat werkt juist afleidend.”

“Bij dit congres was het heel passend om met robots te werken, vanwege het thema”, vult Maarten aan, “Maar past het niet bij je congres, dan wordt het een gimmick en daar prikken je gasten zo doorheen.”

DE PORTIERS KOMEN TERUG

Bij het volgende congres van het Koninklijk Actuarieel Genootschap mogen onze portiers dus weer hun vertrouwde positie innemen. “We organiseren onze congressen hier al jaren en de persoonlijke ontvangst bij Spant is altijd warm”, besluit Maarten, “Het voelt eigenlijk als thuiskomen. De samenwerking is prettig, het team is professioneel en denkt mee, en er is altijd goede catering. Bovendien is Spant groot genoeg om intiem te blijven.”

Neem contact met ons op

Wil jij ook een congres organiseren met AI als thema of AI-toepassingen? Onze accountmanagers helpen je graag op weg.
Stuur een e-mail
035 7504 705