Bevlogen power sprekers inspireren tijdens de Dag van de Duurzaamheid

Tijdens de Dag van de Duurzaamheid hebben we in Spant met 250 mensen genoten van boeiende en enthousiaste verhalen van onze power sprekers. Wat een bevlogen mensen, en wat zorgt het delen van deze verhalen voor een boel inspiratie. Wij borrelen van de nieuwe ideeën en initiatieven!

Dag van de duurzaamheid


Lees hier het volledige verslag van de Dag van de Duurzaamheid!


Stap voor stap naar een duurzame keuze

Binnen de muren van Spant doen we ons uiterste best om steeds duurzamer te werken. Stapje voor stapje, zo komen we er wel! Hoe we die duurzaamheid in de cultuur, in het DNA van de medewerkers en bezoekers krijgen? En hoe we onze gasten en collega’s zo inspirerend mogelijk kunnen prikkelen om na te denken over duurzaamheid? Onder andere door middel van deze gave mini-colleges over duurzaamheid.

Crazy about chocolate, serious about people

We trappen de dag af met Pascal van Ham, de marketingmanager van Tony’s Chocolonely. Pascal neemt ons mee naar Ivoorkust, naar het dorpje waar Tony’s de cacaobonen inkoopt. Een unicum, want dit is voor de cacaoboeren de eerste keer in de geschiedenis, dat chocolademakers het dorpje komen bezoeken en de boeren persoonlijk ontmoeten.

De filosofie van normaal met elkaar omgaan, elkaar opzoeken, een normale prijs voor je producten betalen, zit bij Tony’s Chocolonely diep in het DNA vervlochten. Hun visie: voordat je écht van chocolade kunt genieten, moet je meer weten over de chocolade-industrie en de mensen die je grondstoffen produceren.

Ze geloven dat we samen de hele industrie kunnen veranderen: de beste manier van marketing is het vertellen van je verhaal. Deel de chocolade en deel het verhaal, zodat iedereen kan meehelpen, en iedereen een Tony kan zijn. Zo kunnen we samen de industrie veranderen.

We hebben best wel power, als we willen!

Na dit smakelijke college zaten we er goed in, en stond de volgende spreekster al te popelen. Het tweede college werd gegeven door Lyke Poortvliet, Sustainability Manager bij ID&T. In de jaren ’90 was ID&T een enorm succesvolle organisator van hardcore- en dancefeesten. Het succes kon niet op, de feesten werden groter en groter.

Rijkdom, plezier, vriendschap – they had it all-. En toch ook niet. Er kwam de realisatie; er mist iets, waar doe je het eigenlijk allemaal voor? Waarom geven we feesten? Zijn we wel oprecht gelukkig? Toen begon er een nieuwe reis. De muziek werd vriendelijker, vrolijker. ID&T werd steeds meer een onderdeel van de maatschappij. Het bedrijf is door een enorme ontwikkeling gegaan, waarbij er steeds meer stil werd gestaan bij de kracht van festivals en dancefeesten. Festivals hebben namelijk behoorlijk wat invloed, en een gigantisch bereik, zeker onder jongeren. Het besluit kwam al gauw: dit gaan we gebruiken om een positieve boodschap in de wereld te verkondigen.

Lyke toonde ons een aantal prachtige concrete voorbeelden van duurzame initiatieven op festivals. Je kunt een festival eigenlijk zien als een kleine tijdelijke samenleving, waarin je heel goed nieuwe dingen kunt proberen. Duurzaamheid wordt door ID&T heel breed ingezet, onder andere door middel van vrijwilligerswerk, vervoer, energie en afvalmanagement.

Dag van de Duurzaamheid

Ik ben een loser –

maar ik ben er wel trots op

Afsluiter van de colleges was Marius Smit, oprichter van Plastic Whale. Hij verblijdde ons met een prachtig persoonlijk verhaal over de totstandkoming van het bedrijf.

De inspiratie voor Plastic Whale kreeg Marius tijdens een reis in Afrika. Overal waar hij kwam, zag hij plastic afval. Tijdens deze reis besloot hij dat hij iets positiefs wilde bijdragen aan de wereld. Thuis zag hij bovendien dat de problemen zich ook heel dichtbij voordoen, want dagelijks komen er tonnen aan plastic in zee terecht, met alle schadelijke gevolgen van dien. Er moest iets gebeuren, maar wel in zijn eigen achtertuin; Amsterdam.

Marius zat altijd vol fantastische ideeën, maar deed er nooit wat mee, omdat hij bang was om iets door te zetten. Met het idee Plastic Whale wilde hij wel heel graag aan de slag, maar toen uiteindelijk puntje bij paaltje kwam, haakte hij af. Op dat moment veranderde er echter iets globaals: social media. Dankzij social media kon hij als eenling communiceren met mensen over de hele wereld met dezelfde interesses, dromen en wensen. Dat creëerde kansen!

Duurzaam onderscheidend vermogen is een kwestie van doen. De oplossing? Gewoon doen! Dus begon hij aan zijn missie: een boot bouwen van plastic afval.

Hij bleek gelijk te hebben: er zijn heel veel mensen die iets positiefs willen bijdragen. Direct nadat dat hij zijn missie op social media postte, werd hij platgebeld door mensen die hem wilden helpen, mensen die ook echt verstand van zaken hadden. Het begin van een prachtig duurzaam bedrijf.

Inspirerend en optimistisch

Deze drie totaal verschillende verhalen hebben één ding gemeen: betrokken mensen, die laten zien dat duurzaamheid en fun heel goed samen kunnen. Duurzaamheid kan een serieus en vermoeiend onderwerp zijn, maar kan ook lichter, inspirerend en optimistisch gebracht worden. Zo kunnen we een grotere groep mensen bereiken en enthousiasmeren, om initiatieven op gang te brengen. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn!

Meer weten? Binnenkort publiceren we een artikel, waarin we inhoudelijk nog veel meer vertellen over de inspirerende verhalen van onze sprekers.


Leuk? Lees hier al onze blogs!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *