Petra verenigt cultuur en commercie in een functie

door

‘Mijn dubbele pet past me prima!’

Petra Prinsen is zowel theaterprogrammeur als marketingmanager bij Spant. Een combinatie die je nog niet veel ziet in de culturele sector, maar die Petra met gemak en plezier uitvoert. Daarnaast adviseert ze ook haar collega’s van Congressen & Evenementen over programmering op maat. ‘Fantastisch om bij een evenement precies de juiste act te vinden!’.

Blog Petra

Beroepentest op de basisschool

‘Is er een leukere plek om te werken dan het theater? Ik denk het niet. Ik voel me altijd bevoorrecht om dit werk te mogen doen. Ik ben dit vak ingerold. Het grappige is dat een beroepentestje op de basisschool al met een vinger in deze richting wees. “Petra moet iets in de culturele hoek doen. Ze heeft gevoel voor kunst en muziek. Ze heeft de gave om bij anderen het talent te zien.” Nou, daar zat ik toen niet op te wachten. Ik wilde namelijk profbasketballer worden. Toen ik in de wat hogere regionen van de sport links en rechts werd ingehaald door boomlange vrouwen, die ook nog eens lenig als katten waren, wist ik dat ik die droom moest laten varen. Na een studie Beleid, Communicatie & Organisatie aan de VU en diverse functies bij communicatiebureaus volgde ik mijn culturele hart, en solliciteerde op enig moment bij Spant. Zo kwam ik alsnog op de plek waar ik blijkbaar hoor te zijn.’

Programmeren op maat

‘Steeds vaker word ik door mijn collega’s van Congressen & Evenementen gevraagd mee te denken over een passende act voor een event. Bedrijven zijn bijvoorbeeld op zoek naar een extra invulling of een verdieping van de boodschap die zij tijdens hun bijeenkomst willen communiceren. Theater op maat, in de vorm van cabaret of toneel, kan daar een goede manier voor zijn. Soms zijn ze ook gewoon op zoek naar een fantastische uitsmijter; een vrolijke act die bezoekers met een goed gevoel naar huis stuurt. Ik vind het ontzettend leuk om daarin advies te geven. De meerwaarde van Spant komt hier mooi naar boven. Natuurlijk kan een evenementenbureau ook artiesten inhuren, maar wij kunnen echt maatwerk leveren. Mijn collega’s kennen de missie van de opdrachtgever, ik ken de artiesten. Een voorbeeld? Ik vind Peter Heerschop erg goed in dit werk. Hij kan een congres prachtig samenvatten: inhoudelijk

sterk, maar ook altijd met een knipoog en een lach. Ook minder bekende artiesten geven een onvergetelijke draai aan evenementen in Spant. Zazí, bijvoorbeeld. Deze drie langbenige beauty’s (want dat zijn ze!) blazen met hun muzikaal talent en prachtige stemmen iedereen van de sokken. Leuk om te merken dat alle bezoekers na afloop zo enthousiast over deze dames zijn. Dan ben ik best trots: de juiste mensen bij elkaar gebracht. Iedereen blij en niet in de laatste plaats ikzelf.’

Cultuur en commercie

‘Vanuit de theaterprogrammering beschouwd bepalen we met de directie het culturele aanbod in Spant, vanuit marketing maken we ons druk over de bezetting. Kun je het culturele en het financiële belang verenigingen in één baan? Het antwoord is: ja. Althans, in mijn geval wel. Het is een kwestie van alles in balans houden. Zo zit ík niet alleen in elkaar, maar gelukkig ook de bedrijfsvoering van Spant. Wij willen met ons theateraanbod een zo’n breed mogelijk publiek bedienen. Daar horen ook dansproducties bij, of toneelvoorstellingen die een minder licht thema behandelen. We boeken regelmatig producties waarvan we op voorhand weten dat de zaal niet vol zal zitten. Als marketeers gaan we dan meteen bedenken hoe we die zaal zo vol mogelijk kunnen krijgen. Meestal doen we dat in samenspraak met de producent. Dat is altijd een leuke, creatieve uitdaging. We willen de zaal zo vol mogelijk krijgen, maar maximale kaartverkoop is niet altijd het einddoel. Dan kunnen we net zo goed alleen de grote shows van Jochem Myjer of Youp van ’t Hek boeken. Zo werkt het niet. We voelen als theater de maatschappelijke plicht om een breed aanbod in onze regio aan te bieden. Aan de andere kant heb je als theater ook gewoon een breed publiek nodig om je bestaansrecht te behouden. Dat laatste kan ik goed illustreren met een voorbeeld. Komend seizoen hebben we een prachtige productie van het jeugdensemble van het Nationale Ballet. Zij combineren in hun voorstelling Narnia klassiek ballet met de hiphop van

Blog Petra 3-luik

het gerenommeerde ISH. Dit is geen gemakkelijke productie om te verkopen, maar we zijn er ontzettend trots op dat wij dit in onze regio kunnen neerzetten. Het zou toch mooi zijn, als jonge mensen door deze bijzondere combinatie van dansdisciplines in aanraking komen met een kunstvorm waar ze normaal gesproken niet zo gauw voor zouden kiezen. Zo enthousiasmeren wij ook ons eigen toekomstig publiek voor een breed aanbod. Als wij alleen maar commerciële producties zouden brengen, waar een beperkte doelgroep voor kiest, zouden we onszelf in de vingers snijden. Bovendien zouden we als culturele instelling onze geloofwaardigheid verliezen.’

Springplank

‘Ik heb een brede interesse. Ik kan enorm genieten van een kleine dansproductie én van een avondje lachen bij Brigitte Kaandorp. Wat we uiteindelijk boeken is natuurlijk niet afhankelijk van mijn eigen smaak. Wel bepalen we of producties goed genoeg zijn om in Spant te staan. Over smaak valt niet te twisten, over kwaliteit wel! Hoe we die kwaliteit bepalen? Dat is gebaseerd op ervaring. We weten welke gezelschappen, artiesten en impresario’s doorgaans goed werk leveren. Soms moet je letterlijk op iemands woord durven afgaan. Als wij een beginnende cabaretier boeken voor de kleine zaal, hebben we geen referentiemateriaal. Dat is puur op vertrouwen van het impresariaat dat de cabaretier een podiumplek waardig acht.’

‘Dat laatste is overigens wel een van de leukste dingen van mijn vak: artiesten een springplank bieden. Daniël Arends en Sara Kroos bijvoorbeeld, zijn nu gevestigde namen, maar zij stonden ooit als onbekenden in de kleine zaal. Dat geldt ook voor Youp van ‘t Hek. Het was voor mijn tijd, maar hij begon in De Boerderij in Huizen, dat nu ook onder het management van Spant valt. We zijn trots dat hij nu De Boerderij kiest voor zijn try-outs, gewoon omdat het zo’n fijne intieme zaal is.’

Landelijk en lokaal talent

‘Naast professionele artiesten biedt Spant een podium aan lokaal talent. Muziek-, dans- en toneelverenigingen uit de regio krijgen alle ruimte voor hun uitvoeringen. We helpen desgewenst met de kaartverkoop, en we kunnen op verzoek meedenken over hun eigen marketing en publiciteit. We vinden het leuk om daarin nog een stap verder te gaan; om landelijk en lokaal talent aan elkaar te koppelen. Zo zong bij een uitvoering van De Jantjes een lokaal Shantykoor in de foyer. Bij een uitvoering van African Mama’s hadden we djembéspelers van de plaatselijke muziekvereniging. Rond de komedie Powervrouwen hadden we een ladies night georganiseerd, waarbij lokale vrouwelijke ondernemers hun bedrijven presenteerden, van sieraden tot bloemschikken, van beauty behandelingen tot lederwaren. Je ziet: ook hier kunnen cultuur en commercie prima samengaan. ’


Leuk? Lees hier al onze blogs!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *